Екологічна акція "До чистих джерел"




Великоскельовська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Відділу освіти Світловодської РДА






На участь в обласній екологічній акції
«До чистих джерел»




Керівник Рєпіна А.М. 
Виконали : члени гуртка «Юні екологи»
                     Гонець Ангеліна
                     Гонець Анжеліка
                     Юрін Єгор




2015
ЗМІСТ РОБОТИ:



І . ВСТУП.
ІІ. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРИРОДНОГО ОБ’ЄКТА.
ІІІ. ОСНОВНА МЕТА ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ
ІУ. РЕЗУЛЬТАТИ ТА ПІДСУМКИ РОБОТИ.












                                                                   Наш зелений світ – кришталеві ріки,
                                               Оксамит дзвінких ночей
                                                              Наш зелений світ збережи навіки
                                                Не для себе - для дітей !
І . ВСТУП.
При  Великоскельовській ЗШ функціонує гурток дитячої та юнацької творчості «Юні екологи», який складається з 15 учнів 5-9 класів. Діти із задоволенням вивчають охорону довкілля та ведуть спостереження в природі, займаються практичною діяльністю. Не менш важливим завданням для гуртківців є природоохоронна робота на місцевості рідного села. А саме досліджують стан забруднення невеличкої річки Обломіївки, що відноситься до малих річок України.
Мета гуртка :
*   вивчати природу рідного краю, вплив людини на природу;
*   шукати шляхи покращення і відновлення природи;
*   розвивати усвідомлення дитини про нерозривність єдності світу природи і людини, розуміння причинно-наслідкових зв’язків у навколишньому світі;
*   формувати екологічний світогляд і культуру;
*   спонукати до збереження краси рідного краю;   
*   виховувати любов,  шанобливе ставлення до природи, пізнавальний інтерес та почуття прекрасного.
            Нажаль, нині природа України, як і інші куточки нашої Батьківщини потерпає від безвідповідальної діяльності людини. Мабуть, немає зараз жодного села, де б не було занедбаної річки чи засміченого струмка, в багатьох населених пунктах зруйновано греблі на ставках, а річки великих міст потерпають від промислових викидів. То ж якщо людство не схаменеться - наша блакитна планета вкриється сірим мороком пітьми. Тому в цьому році ми обрали тему: « Наша річка невеличка». Девіз нашого гуртка: «Наша річка – невеличка, бережи її красу!».  


ІІ. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРИРОДНОГО ОБ’ЄКТА.
Є на півночі Кіровоградщини невеличке село Велика Скельова, що заховалося  в травах і деревах подалі від задимлених міст. Протікає в селі річечка Обломіївка. Вона – притока малої річки Цибульник, що належить до басейну Дніпра. Свій початок і живильну силу Обломіївка бере від трьох джерел, що знаходяться в різних місцях. Одне в селі Талова Балка, друге – в селі Попівка (Мала Скельова), третє – в районі водосховища каналу Дніпро-Інгулець (с.Велика Скельова). Протікаючи повз усе село (загальна протяжність річки - близько 13 км), річка впадає в Кременчуцьке водосховище.

Приблизно з років 50 потому, як згадують жителі села, існували три джерела, які живили річку Обломіївку. На той час вона була повноводна та широка, але нажаль сьогодні у неї тільки один витік, що знаходиться біля села Мала Скельова. Так як швидкість течії в нашої річки невелика, русло заросло очеретом, дно замулене та присутнє явище цвітіння води. Адже вода раніше була такою чистою, що мимо не пройдеш, хочеться зупинитись та напитись.
         Сподіваємось, що річечка завжди буде жити, що у ній буде чиста вода, що село розквітатиме. Нам безмежно дорогий цей мальовничий куточок нашої рідної України. Давайте будемо дбати про його чистоту і самобутність. Шанувати природу неможливо без глибоких знань про навколишній світ, про історію свого краю, місця , де ти народився і зріс.

ІІІ. ОСНОВНА МЕТА ТА МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ
Мета:
*   вивчення стану забруднення ріки;

*   встановлення джерел забруднення;

*   дослідження зовнішнього вигляду річки;

*   аналіз стану природного середовища річки.



Методи дослідження:

*   опрацювання наукової літератури;

*   спостереження та опис;

*   соціологічний;

*   теоретичний;

*   експедиційний;

*   збір та обробка інформації;

*   фотографування.
Спостереження - це найкоротший шлях до дії. Включаючись в активну діяльність ми  здійснюємо «екологічну розвідку», з метою виявлення таких об'єктів на місцевості, які потребують охорони.
На заняттях гуртка та уроках природознавства, ми використовували здобуті знання з проведених досліджень, екскурсій та практичної роботи.
ІV. РЕЗУЛЬТАТИ ТА ПІДСУМКИ РОБОТИ.
Одним із завдань екологічної освіти в наших експедиціях є формування різноманітних умінь і навичок, серед яких можна виділити вміння оцінювати стан навколишнього середовища, розробляти заходи щодо його збереження та проводити практичні роботи в природі по її збереженню. Настав час діяти, тому по закінченню опрацювання теоретичного матеріалу, матеріалів історичного характеру, бесід з мешканцями села, одразу приступили до основного – прибирання берегів ріки та часткового очищення русла.
Потреба  людини в чистій воді постійно зростає. Запаси ж її зменшуються. Тому потрібно воду берегти.
Берегти - означає вміло зберігати. Що ми й робимо:
1.    Дослідили витоки річки Обломіївки.
2.    Виміряли швидкість течії на поверхні річки за допомогою шматка пінопласту та  секундоміра. Вимоги до ділянки річки, на якому виконується вимірювання швидкості течії наступні:
- береги рівні, паралельні;
- русло рівне, стійке і не заросле рослинністю;
- напрямок течії паралельно берегів.  Ділянка річки доб
ре проглядається з берега.
 (використали просту формулу V=S/t, де V – швидкість течії річки, S - відстань, яку пройшов фіксуючий предмет, t – час, проходження від точки А до точки Б.). Вона склала 2 км/год.
3.    Провели дослідження дна і виявили, що воно переважно мулисте з невеликим домішком піску та глини, в руслі майже відсутні перекати та плеси.
4.    Дослідили рослинний і тваринний світ річки Обломіївки і встановили, що: рослинний і тваринний світ річки багатий і різноманітний.
Рослини водойми можна розділити на три групи:
І. Земноводні рослини, що ростуть біля самої води вздовж низького берега: аїр пахучий, вахта трилистий, гречка земноводна, осока струнка, рогіз вузьколистий, частуха водяна.
ІІ. Основна смуга макрофітів, надводні або напівзанурені у воду рослини: латаття біле, кубушка жовта, маннік напливають, очерет звичайний, стрілолист звичайний.
ІІІ. Занурені у воду рослини: дрест плаваючий, кушир, ряска борозенчаста, телорез сабуровідний, уруть колосиста, елодея, водяна чума.
       



       Різні види рослин групуються разом у залежності від глибини водойми на тій чи іншій ділянці.
       Надводна і підводна рослинність служить місцем для життя для численних водних тварин. На стеблах очерету всідаються бабки-хижачки серед комах, поруч прилаштовуються темно-сірі ручейников. Увечері над водою збираються рої комарів-Дергунов, по плівці поверхневого натягу ковзають тонконогі довгі клопи-водоміри, блискучі жуки-вертячкі, швидко бігають і пірнають, і як по склу акваріума ковзають прудовікі. Тут же, в заростях лялечки багатьох комах перетворюються на дорослих комах. Дуже різноманітний тваринний світ на нижній стороні листя: тут поселяються напівпрозорі гідри, моховинки, метелик вогнівка-кувшінніца, жук-райдужниця, бабка-красуня, а ручейников відкладають тут свої яйця. Повільно повзають по нижній стороні листя молюски: прудовік, чашка, дрібні війчасті черви.
У водоймах живуть різні тварини - представники класу ссавців або звірів, які відносяться до різних загонам і родин. Ось деякі з них: загін гризуни, бобер річковий,
 стариць і озер; для нього важлива наявність у водоймищ заплавній трав'янистої та деревно-чагарникової рослинності - верби, тополі, осики.
Загін хижі, сімейство куницевих, видра річкова.
      Численні представники кісткових риб. Серед них зустрічаються: плотва звичайна, язь, краснопірка, лин, піскар, уклейка, в'юн звичайний, минь річковий та інші.
       Тваринний світ являє собою важливу частину біосфери нашої планети. Разом з рослинами тварини відіграють виняткову роль у міграції хімічних елементів, яка лежить в основі існуючих у природі взаємозв'язків.
1.     Виміряли глибини річки у межах села Велика Скельова та склали графік глибин:


0                                                                       13 км протяжність р.Обломіїівки
Проміри глибин (м)                                    0,5                                                       межі села Велика Скельова
                                      0,6
                                      0,75
                                      1
                                      1,25



  1.  Обсадили берег вербою, закріпивши берега.
  2.    Провели трудові десанти по очищенню річки Обломіївки та її берегів.
  3. Організували громадський контроль за дотриманням санітарного стану біля річки.
  4.     Провели тематичні уроки та позакласні заходи на тему: «Відновлення та збереження малих річок, струмочків джерел».

Провели активну позакласну роботу:
  •   диспути природоохоронного напряму;
  •  складання віршів та пісень про красу природи;
  •  віртуальні екскурсії по мальовничим місцям України;
  •  різноманітні ігри екологічного характеру;
  • святкування Всесвітнього дня Води, який відбувся 22 березня;
  •  конкурси агітаційних постерів про шкідливість забруднення річки;
  •  бесіди з екологічного виховання;
  •  вивчили правила поведінки в природі;
  •  складали та захищали реферати і проекти  покращення стану природного середовища.
  •  
  • По-перше, докладніше ознайомитись з рослинним та тваринним світом нашої річки Обломіївки.
    По-друге, частіше проводити роботи по очищенню річки та її берегів, залучаючи до роботи не тільки гуртківців, а й жителів села.

    По-третє, розробити маршрут екологічної стежини та зробити знімки усіх етапів своєї роботи; продовжувати співпрацювати з Управлінням Каналу Дніпро-Інгулець по впорядкуванню річки.

    Та подати матеріали на конкурс «До чистих джерел».
                                                





                                               Яка вода у нашої ріки?
                           Жива вода!
                                                          Повз нас несеться на усі віки
                          Жива вода.
                                                               Дає життя лісам, лукам, полям
                          Жива вода.
                                                               Тамує спрагу землям і всім нам
                       Жива вода.
                            Бережіть її!!!


Комментарии

Отправить комментарий

Популярные сообщения из этого блога

Отруйні квіти у нас вдома!

Цікаві факти про екологію України