Гра – складне
соціально-психологічне явище та засіб соціалізації особистості.
Гра, навчання та праця – це три опорних вида діяльності людини. Гра готує
дитину до навчання і праці.
“Каков ребенок в игре, таков он будет и в
труде” – рахував А.С.Макаренко тому, що гра це трошки навчання і трошки
праця.
“Игра – путь к Познанню мира в котором
дети живут и котрый призваны изменить” – думав письменник А.М.Горький.
Гра надає чудову можливість дитині, у якій вона – дитина, сама автор та
виконавець, сама діє та творить. Адже з малку діти прагнуть самостійності,
ствердження і виявлення своєї особистості. На першій сходинці свого
самоствердження саме гра, та тільки гра може дати дітям відчуття повноти життя,
до якого вони активно тягнуться.
“Вода, повітря, земля, вогонь”
Мета: Закріпити знання про фауну рідного краю або
тваринний світ конкретних біотопів.
Хід гри:
Це цікава і пізнавальна гра. Вона відноситься до рухливих ігор. Для цієї гри
необхідний м’яч. Всі встають в коло, а ведучий по середині з м’ячем. Ведучий
кидає м’яча, одному з учасників гри, промовляючи ключове слово. Той, кому
кинули м’яча повинен назвати тварину, яка підходить до цього слова. Наприклад:
“Вода” – окунь,
“Повітря” – боривітер,
“Земля” - лисиця.
Якщо ведучий промовляє – “Вогонь”, всі повинні відвернутися від нього.
“Пізнай своє дерево”
Мета: Закріпити знання учнів про дерева. Гру корисно проводити після теми “Ліс
– це цілісна екосистема”.
Хід гри:
Для цієї гри необхідно мати хустинку. Під час гри, ведучий зав’язує одному
учаснику гри очі і підводить його до дерева. Він повинен, з закритими очами,
доторкнутися до дерева ( якщо необхідно понюхати його ), а потім повернувшись
на місце розказати всім про це дерево. Всім останнім необхідно знайти це ж
дерево за розповіддю.
“Порівняй і знайди”
Мета: Навчити дітей спостерігати за рослинами,
відрізняти одну від другої. Гра допомагає дітям вивчити і запам’ятати назви
дерев.
Хід гри:
З кошика або закритого ящика діти виймають рослини або плоди дерев, кущів.
Після цього, до кожного предмету, необхідно знайти відповідне зображення,
запропоноване вчителем і сказати назву. Наприклад: до жолудя необхідно
підібрати картинку з намальованим дубом.
До зображень керівник може додати неправильні, які діти повинні замінити на
правильні.
Обладнання: кошик або коробка, природній матеріал зібраний під час прогулянки,
картинки, фото.
“Все бачимо, нічого не забудемо”
Мета: Гра розвиває у дітей зорову пам’ять. Закріплює знання отримані на
попередньому занятті.
Хід гри:
На хустинку викладають приблизно 10 предметів зібраних під час прогулянки.
Протягом 10 секунд дітям дають можливість на них дивитись. Потім накривають все
другою хустинкою, а діти повинні назвати всі предмети і описати їх. Потім
хустинку знімають і перевіряють чи правильно було названо всі предмети.
Обладнання: дві хустинки, природній матеріал зібраний під час прогулянки.
“Покажемо життя і ріст дерев”
Мета: закріпити з учнями знання про ліс, як цілісну екосистему, про життя та
ріст дерев.
Хід гри:
Вчитель говорить, а діти виконують певні рухи:
1. Насіння дерев упали на землю – діти розслаблені лежать на землі (підлозі).
2. Через рік несміливі паростки виходять зовні – діти обережно піднімають один
пальчик.
3. Через 3 роки молоді рослинки досягають висоти 30 сантиметрів – діти сідають
на землю, але плечі опущені, руки вільно звисають вниз.
4. Через 10 років дерева досягають висоти 3 метри – діти встають на коліна
розпрямляють плечі, руки трохи підняті.
5. Через 30 років дерева досягають висоти 9 метрів – діти встають повністю,
рука перпендикулярно до тулуба.
6. Через 70 років верхівки дерев піднімаються над землею на 18 метрів – всі
встають в коло, руки під кутом 45 градусів підняті в гору.
7. Через 100 років дерева мають розкішну крону і висота їх досягає 30 метрів –
всі встають на носочки, руки витягують догори як можна вище.
8. Прийшов лісоруб і за 20 хвилин бензопила спилює могутнє дерево – всі падають
на землю, як підкошені і лежать згорнувшись у клубочок.
9. Що лишається робити? Висадити нові дерева!
Гра починається з початку, але керівник не говорить дітям що треба робити. Вони
повинні рухатися так, як запам’ятали.
“Летить, не летить”
Мета: Закріплення знань про фауну рідного краю.
Розвиток уваги, кмітливості.
Хід гри
Гравці встають в шеренгу, плече до плеча. Керівник заздалегідь обумовлює
правила гри. Наприклад: ловимо м’яча тільки тоді, коли почули назву тварини яка
вміє літати (живе у воді, живе в наших краях і т.д.). Керівник кидає кожному по
черзі м’ячик промовляючи назву тварини. Якщо гравець помилився, піймавши м’яча
коли цього робити не слід, він робить крок вперед. Той хто “докрокував” до
керівника вибуває з гри.
“Екскурсія за картинками”
Мета: Виховувати спостережливість, уважність під час
екскурсії.
Хід гри:
Перед екскурсією або прогулянкою необхідно дітям роздати конверти, в яких
будуть картинки з зображенням тварин або рослин, а також інших предметів
(заборів, каменюк, печер, нір і т. д.). Крім того в конверт
можна добавити пісок, глину, листя тощо. В конверт можна покласти і листок з
надрукованими назвами.
Завдання дітей – знайти те, що вказано в конверті.
Обладнання: конверти, картинки, фото, природній матеріал.
“Незвичайні речі на землі”
Мета: Розвиток фантазії, уяви. Закріплення знань
отриманих на попередніх заняттях.
Хід гри:
Під час прогулянки зверніть увагу дітей на предмети, на які вони зазвичай
ніколи не звертали уваги.
Кожен назбирає: камінці, гілочки, кору, листя.... В класі все це необхідно
роздивитись. Можна запропонувати дітям відповісти на запитання: Звідки ці
предмети? Що би з ним сталося, якщо би ми їх залиши і не взяли? В кінці
оформляється виставка поробок із природного матеріалу.
Якщо діти вчаться в одному класі або давно знають один одного, якщо це табір, і
вони вже встигли познайомитися і здружитися можна переходити до більш складних
і тривалих екологічних ігор. Кожну з цих ігор можна ускладнювати і міняти, в
залежності від місцевості на якій вона проводиться.
Перед такими іграми крім умов необхідно дітям розповісти про тварин, їх
поведінку в природі, пристосування до навколишнього середовища, шлюбну
поведінку і так далі.
“Птахи”
Мета: Закріпити знання учнів про поведінку птахів.
Гра виховує повагу один до одного і вміння працювати в команді.
Хід гри:
Всі знають, що на місце гніздування спочатку прилітає самець, а потім починає
кликати самку після того як обере місце для гнізда. Самка чує голос самця і
летить до нього. Але їм завжди щось заважає. В даній грі – це природні
перешкоди ( буря, гроза, дощ, ураган тощо). Для початку група учасників
ділиться на 2 команди. Одна – самці, друга – самки. Вони встають один проти
одного, обирають собі назву птаха і зав’язують собі очі, але тільки самки.
Діти, які виконують роль самців починають імітувати голос свого птаха. Завдання
самки, з зав’язаними очима, прийти на голос свого самця. Для початку учасники
можуть імітувати голоси по черзі, а самки уважно слухати. Потім вони можуть
імітувати голоси всі разом.
Для ускладнення в гру вводиться ще одна команда. Команда – природні перешкоди.
Вони встають між самцями і самкам і різними шумами збити самку з дороги, але ці
гравці, так само як і самці, повинні стояти на місці і не рухатись. Перемагає
та пара, яка перша знайде одна одного.
Гру можна ще більше ускладнити, якщо дозволити “природнім перешкодам” рухатись,
а “самок” збити з курсу розкрутивши учасника гри.
“Хижак і жертва”
Мета: Розширити та закріпити знання про тварин
рідного краю, їх поведінку, середу існування. Гра вчить дітей спостережливості,
витривалості.
Хід гри:
Існує багато варіантів цієї гри: І – якщо Ви граєте на шкільному подвірні або у
спортивному залі, ІІ – якщо Ви граєте на відкритій галявині і ІІІ – якщо Ви
граєте в лісі. Перед початком цієї гри необхідно розповісти учасникам про
мімікрію, поведінку тварин – хижака, під час полювання і поведінку тварини –
жертви, коли на неї полюють.
І варіант: діти встають в коло, а один встає у центр цього кола (чим коло
більше, тим краще). Ведучий зав’язує очі тому, хто сидить у центрі. Завдання
учасників гри підкрастися до “жертви” в центрі так, щоб вона не почула. А
“жертва” в свою чергу, повинна прислуховуватися уважно, і вказати з якої
сторони до неї підкрадаються. Якщо “жертва” вказала правильний напрямок, то
вони міняються місцями, якщо не вгадала або хижак підкрався і схопив її, то
хижак вертається на своє місце і гра продовжується.
ІІ варіант: Учасники діляться на “хижаків” і “жертв”. “Жертви пов’язують собі
на руку пов’язку. За командою ведучого “жертви” розбігаються по галявині
(полю), присідають (лягають на землю) і зав’язують собі очі. “хижаки” не
повинні бачити в яку сторону і на яке місце побігли “жертви”. Через деякий час,
5-10 хвилин, “хижаки” вирушають на пошуки. Перемагає той, хто перший привів
“жертву”, або приніс пов’язку.
ІІІ варіант: Учасники гри діляться на “хижаків” і “жертв”. Дітям дається час на
підготовку після цього для всіх визначається територія гри і гра починається.
Спочатку дається час для того, щоб “жертви” (з пов’язками на руках) сховалися в
лісі. Через деякий час хижаки виходять на полювання. Якщо “хижак” знайшов
“жертву”, то вона повинна віддати йому пов’язку. Таким чином до ведучого може
повернутися “хижак” з декількома пов’язками в руках. Переміг той, хто більше
приніс пов’язок.
Гру можна ускладнити, якщо до перших двох команд додати третю – мисливців.
“Мисливці” можуть полювати як на “жертву” так і на “хижака”. В такому разі і
для “хижака” необхідно підготувати пов’язки. Тоді “хижак” вимушений не тільки
шукати “жертву”, а і ховатися сам.
Під час цієї гри необхідно враховувати, що “мисливців” повинно бути менше ніж
“хижаків”, а “хижаків” менше ніж “жертв”. Необхідно також заздалегідь вирішити
скільки часу виділяти для цієї гри. ЇЇ можна проводити протягом однієї години,
а можна і протягом цілого дня.
Це був приклад динамічних і рухливих ігор. Крім цього існує багато
емоційних, інтелектуальних або психологічних ігор. Вони спокійніші у плані
фізичного навантаження, але під час цих ігор необхідно добряче зосередитися і
підключити своє логічне мислення.
“Екологічний ребус”
Мета: Закріпити знання отриманні на попередньому заняття. Розвивати у дітей
логічне і математичне мислення.
Хід гри:
Заздалегідь необхідно підготувати картки на яких слово буде розбите на частки,
а частки зашифровані математичним виразом. В залежності від результату
математичного виразу, дітям необхідно в правильному порядку розставити розбиті
вирази і таким чином скласти ціле слово.
Наприклад :
СО ЛО ВЕЙ КУ НИ ЦЯ Б УК
2-1 4-2 6:2 10-9 20-18 10-7 1*1 2*1
КА БАН ВІ ЛЬ ХА ГР АБ
19-18 5-3 1+0 20-18 10-7 7-6 8:4
ГА ДЮ КА КА БА Н ВЕД МІ ДЬ СО СНА
1+0 4-2 6:2 3-2 4:2 2+1 1-0 4:2 9:3 7-6 6-4
СО Й КА ТРИ ТОН СА ЛА МА НД РА
9-8 2 15:5 2-1 5-3 1+0 6-4 3-0 8:2 6-1
“Склади слово”
Мета: Закріплення пройденого матеріалу. Розвиток
пам’яті і уваги.
Хід гри:
На картці, у квадраті написані букви із яких необхідно скласти слово. (Зайвих
букв бути не повинно). Картки роздаються кожному учню індивідуально.
Наприклад картки до теми “Лікарські рослини”:
О ш к у е
М р а л л
А н
А к а д
РОМАШКА КАЛЕНДУЛА
“Склади прислів’я”
Мета: Узагальнення знань про народні прикмети,
прислів’я та приказки. Розвиток мовлення, пам’яті, сприймання, уміння
аналізувати.
Хід гри:
Цю гру можна провести в різних варіаціях. Для дітей молодшого шкільного віку,
завдання –скласти прислів’я за допомогою стрілочок і виписати його в зошит, а
для дітей середнього шкільного віку – роздати картки на яких написані половинки
різноманітних прикмет, приказок або прислів’я. Дітям необхідно зібрати
правильно всі речення, склавши дві половинки, і написати їх в зошит.
Наприклад :
Бережи поки здоров’я
молодий одяг новий, а
Чиста хвороби для
біда вода -
Весна ледачого не любить!
Восени і горобець багатий!
Де багато пташок, там немає комашок!
Доспівалась пташка до зими прийшлось під стріхою зимувати!
Всяка пташка свої пісні має!
Як багато птахів не буде і гусені!
Ластівка день починає, а соловей кінчає!
Комментарии
Отправить комментарий