Ігри на заняттях екологічного гуртка



Гра – складне соціально-психологічне явище та засіб соціалізації особистості.
          Гра, навчання та праця – це три опорних вида діяльності людини. Гра готує дитину до навчання і праці.
“Каков ребенок в игре, таков он будет и в труде” – рахував А.С.Макаренко тому, що гра це трошки навчання і трошки праця.
“Игра – путь к Познанню мира в котором дети живут и котрый призваны изменить” – думав письменник А.М.Горький.
        Гра надає чудову можливість дитині, у якій вона – дитина, сама автор та виконавець, сама діє та творить. Адже з малку діти прагнуть самостійності, ствердження і виявлення своєї особистості. На першій сходинці свого самоствердження саме гра, та тільки гра може дати дітям відчуття повноти життя, до якого вони активно тягнуться.

“Вода, повітря, земля, вогонь”
Мета: Закріпити знання про фауну рідного краю або тваринний світ конкретних біотопів.
Хід гри:
Це цікава і пізнавальна гра. Вона відноситься до рухливих ігор. Для цієї гри необхідний м’яч. Всі встають в коло, а ведучий по середині з м’ячем. Ведучий кидає м’яча, одному з учасників гри, промовляючи ключове слово. Той, кому кинули м’яча повинен назвати тварину, яка підходить до цього слова. Наприклад:
“Вода” – окунь,
“Повітря” – боривітер,
“Земля” - лисиця.
Якщо ведучий промовляє – “Вогонь”, всі повинні відвернутися від нього.

“Пізнай своє дерево”
Мета: Закріпити знання учнів про дерева. Гру корисно проводити після теми “Ліс – це цілісна екосистема”.
Хід гри:
Для цієї гри необхідно мати хустинку. Під час гри, ведучий зав’язує одному учаснику гри очі і підводить його до дерева. Він повинен, з закритими очами, доторкнутися до дерева ( якщо необхідно понюхати його ), а потім повернувшись на місце розказати всім про це дерево. Всім останнім необхідно знайти це ж дерево за розповіддю.

“Порівняй і знайди”
Мета: Навчити дітей спостерігати за рослинами, відрізняти одну від другої. Гра допомагає дітям вивчити і запам’ятати назви дерев.
Хід гри:
З кошика або закритого ящика діти виймають рослини або плоди дерев, кущів. Після цього, до кожного предмету, необхідно знайти відповідне зображення, запропоноване вчителем і сказати назву. Наприклад: до жолудя необхідно підібрати картинку з намальованим дубом.
До зображень керівник може додати неправильні, які діти повинні замінити на правильні.
Обладнання: кошик або коробка, природній матеріал зібраний під час прогулянки, картинки, фото.

“Все бачимо, нічого не забудемо”
Мета: Гра розвиває у дітей зорову пам’ять. Закріплює знання отримані на попередньому занятті.
Хід гри:
На хустинку викладають приблизно 10 предметів зібраних під час прогулянки. Протягом 10 секунд дітям дають можливість на них дивитись. Потім накривають все другою хустинкою, а діти повинні назвати всі предмети і описати їх. Потім хустинку знімають і перевіряють чи правильно було названо всі предмети.
Обладнання: дві хустинки, природній матеріал зібраний під час прогулянки.

“Покажемо життя і ріст дерев”
Мета: закріпити з учнями знання про ліс, як цілісну екосистему, про життя та ріст дерев.
Хід гри:
Вчитель говорить, а діти виконують певні рухи:
1. Насіння дерев упали на землю – діти розслаблені лежать на землі (підлозі).
2. Через рік несміливі паростки виходять зовні – діти обережно піднімають один пальчик.
3. Через 3 роки молоді рослинки досягають висоти 30 сантиметрів – діти сідають на землю, але плечі опущені, руки вільно звисають вниз.
4. Через 10 років дерева досягають висоти 3 метри – діти встають на коліна розпрямляють плечі, руки трохи підняті.
5. Через 30 років дерева досягають висоти 9 метрів – діти встають повністю, рука перпендикулярно до тулуба.
6. Через 70 років верхівки дерев піднімаються над землею на 18 метрів – всі встають в коло, руки під кутом 45 градусів підняті в гору.
7. Через 100 років дерева мають розкішну крону і висота їх досягає 30 метрів – всі встають на носочки, руки витягують догори як можна вище.
8. Прийшов лісоруб і за 20 хвилин бензопила спилює могутнє дерево – всі падають на землю, як підкошені і лежать згорнувшись у клубочок.
9. Що лишається робити? Висадити нові дерева!
Гра починається з початку, але керівник не говорить дітям що треба робити. Вони повинні рухатися так, як запам’ятали.

“Летить, не летить”
Мета: Закріплення знань про фауну рідного краю. Розвиток уваги, кмітливості.
Хід гри
Гравці встають в шеренгу, плече до плеча. Керівник заздалегідь обумовлює правила гри. Наприклад: ловимо м’яча тільки тоді, коли почули назву тварини яка вміє літати (живе у воді, живе в наших краях і т.д.). Керівник кидає кожному по черзі м’ячик промовляючи назву тварини. Якщо гравець помилився, піймавши м’яча коли цього робити не слід, він робить крок вперед. Той хто “докрокував” до керівника вибуває з гри.

“Екскурсія за картинками”
Мета: Виховувати спостережливість, уважність під час екскурсії.
Хід гри:
Перед екскурсією або прогулянкою необхідно дітям роздати конверти, в яких будуть картинки з зображенням тварин або рослин, а також інших предметів (заборів, каменюк, печер, нір і т. д.). Крім того в конверт можна добавити пісок, глину, листя тощо. В конверт можна покласти і листок з надрукованими назвами.
Завдання дітей – знайти те, що вказано в конверті.
Обладнання: конверти, картинки, фото, природній матеріал.

“Незвичайні речі на землі”
Мета: Розвиток фантазії, уяви. Закріплення знань отриманих на попередніх заняттях.
Хід гри:
Під час прогулянки зверніть увагу дітей на предмети, на які вони зазвичай ніколи не звертали уваги.
Кожен назбирає: камінці, гілочки, кору, листя.... В класі все це необхідно роздивитись. Можна запропонувати дітям відповісти на запитання: Звідки ці предмети? Що би з ним сталося, якщо би ми їх залиши і не взяли? В кінці оформляється виставка поробок із природного матеріалу.
Якщо діти вчаться в одному класі або давно знають один одного, якщо це табір, і вони вже встигли познайомитися і здружитися можна переходити до більш складних і тривалих екологічних ігор. Кожну з цих ігор можна ускладнювати і міняти, в залежності від місцевості на якій вона проводиться.
Перед такими іграми крім умов необхідно дітям розповісти про тварин, їх поведінку в природі, пристосування до навколишнього середовища, шлюбну поведінку і так далі.

“Птахи”
Мета: Закріпити знання учнів про поведінку птахів. Гра виховує повагу один до одного і вміння працювати в команді.
Хід гри:
Всі знають, що на місце гніздування спочатку прилітає самець, а потім починає кликати самку після того як обере місце для гнізда. Самка чує голос самця і летить до нього. Але їм завжди щось заважає. В даній грі – це природні перешкоди ( буря, гроза, дощ, ураган тощо). Для початку група учасників ділиться на 2 команди. Одна – самці, друга – самки. Вони встають один проти одного, обирають собі назву птаха і зав’язують собі очі, але тільки самки. Діти, які виконують роль самців починають імітувати голос свого птаха. Завдання самки, з зав’язаними очима, прийти на голос свого самця. Для початку учасники можуть імітувати голоси по черзі, а самки уважно слухати. Потім вони можуть імітувати голоси всі разом.
Для ускладнення в гру вводиться ще одна команда. Команда – природні перешкоди. Вони встають між самцями і самкам і різними шумами збити самку з дороги, але ці гравці, так само як і самці, повинні стояти на місці і не рухатись. Перемагає та пара, яка перша знайде одна одного.
Гру можна ще більше ускладнити, якщо дозволити “природнім перешкодам” рухатись, а “самок” збити з курсу розкрутивши учасника гри.

“Хижак і жертва”
Мета: Розширити та закріпити знання про тварин рідного краю, їх поведінку, середу існування. Гра вчить дітей спостережливості, витривалості.
Хід гри:
Існує багато варіантів цієї гри: І – якщо Ви граєте на шкільному подвірні або у спортивному залі, ІІ – якщо Ви граєте на відкритій галявині і ІІІ – якщо Ви граєте в лісі. Перед початком цієї гри необхідно розповісти учасникам про мімікрію, поведінку тварин – хижака, під час полювання і поведінку тварини – жертви, коли на неї полюють.
І варіант: діти встають в коло, а один встає у центр цього кола (чим коло більше, тим краще). Ведучий зав’язує очі тому, хто сидить у центрі. Завдання учасників гри підкрастися до “жертви” в центрі так, щоб вона не почула. А “жертва” в свою чергу, повинна прислуховуватися уважно, і вказати з якої сторони до неї підкрадаються. Якщо “жертва” вказала правильний напрямок, то вони міняються місцями, якщо не вгадала або хижак підкрався і схопив її, то хижак вертається на своє місце і гра продовжується.
ІІ варіант: Учасники діляться на “хижаків” і “жертв”. “Жертви пов’язують собі на руку пов’язку. За командою ведучого “жертви” розбігаються по галявині (полю), присідають (лягають на землю) і зав’язують собі очі. “хижаки” не повинні бачити в яку сторону і на яке місце побігли “жертви”. Через деякий час, 5-10 хвилин, “хижаки” вирушають на пошуки. Перемагає той, хто перший привів “жертву”, або приніс пов’язку.
ІІІ варіант: Учасники гри діляться на “хижаків” і “жертв”. Дітям дається час на підготовку після цього для всіх визначається територія гри і гра починається. Спочатку дається час для того, щоб “жертви” (з пов’язками на руках) сховалися в лісі. Через деякий час хижаки виходять на полювання. Якщо “хижак” знайшов “жертву”, то вона повинна віддати йому пов’язку. Таким чином до ведучого може повернутися “хижак” з декількома пов’язками в руках. Переміг той, хто більше приніс пов’язок.
Гру можна ускладнити, якщо до перших двох команд додати третю – мисливців. “Мисливці” можуть полювати як на “жертву” так і на “хижака”. В такому разі і для “хижака” необхідно підготувати пов’язки. Тоді “хижак” вимушений не тільки шукати “жертву”, а і ховатися сам.
Під час цієї гри необхідно враховувати, що “мисливців” повинно бути менше ніж “хижаків”, а “хижаків” менше ніж “жертв”. Необхідно також заздалегідь вирішити скільки часу виділяти для цієї гри. ЇЇ можна проводити протягом однієї години, а можна і протягом цілого дня.

       Це був приклад динамічних і рухливих ігор. Крім цього існує багато емоційних, інтелектуальних або психологічних ігор. Вони спокійніші у плані фізичного навантаження, але під час цих ігор необхідно добряче зосередитися і підключити своє логічне мислення.
“Екологічний ребус”
Мета: Закріпити знання отриманні на попередньому заняття. Розвивати у дітей логічне і математичне мислення.
Хід гри:
Заздалегідь необхідно підготувати картки на яких слово буде розбите на частки, а частки зашифровані математичним виразом. В залежності від результату математичного виразу, дітям необхідно в правильному порядку розставити розбиті вирази і таким чином скласти ціле слово.
Наприклад :

СО ЛО ВЕЙ КУ НИ ЦЯ Б УК
2-1 4-2 6:2 10-9 20-18 10-7 1*1 2*1

КА БАН ВІ ЛЬ ХА ГР АБ
19-18 5-3 1+0 20-18 10-7 7-6 8:4

ГА ДЮ КА КА БА Н ВЕД МІ ДЬ СО СНА
1+0 4-2 6:2 3-2 4:2 2+1 1-0 4:2 9:3 7-6 6-4

СО Й КА ТРИ ТОН СА ЛА МА НД РА
9-8 2 15:5 2-1 5-3 1+0 6-4 3-0 8:2 6-1

“Склади слово”
Мета: Закріплення пройденого матеріалу. Розвиток пам’яті і уваги.
Хід гри:
На картці, у квадраті написані букви із яких необхідно скласти слово. (Зайвих букв бути не повинно). Картки роздаються кожному учню індивідуально.
Наприклад картки до теми “Лікарські рослини”:

О ш к у е
М р а л л
А н
А к а д

РОМАШКА КАЛЕНДУЛА

“Склади прислів’я”
Мета: Узагальнення знань про народні прикмети, прислів’я та приказки. Розвиток мовлення, пам’яті, сприймання, уміння аналізувати.
Хід гри:
Цю гру можна провести в різних варіаціях. Для дітей молодшого шкільного віку, завдання –скласти прислів’я за допомогою стрілочок і виписати його в зошит, а для дітей середнього шкільного віку – роздати картки на яких написані половинки різноманітних прикмет, приказок або прислів’я. Дітям необхідно зібрати правильно всі речення, склавши дві половинки, і написати їх в зошит.
Наприклад :

Бережи поки здоров’я

молодий одяг новий, а

Чиста хвороби для

біда вода -

Весна ледачого не любить!

Восени і горобець багатий!

Де багато пташок, там немає комашок!

Доспівалась пташка до зими прийшлось під стріхою зимувати!

Всяка пташка свої пісні має!

Як багато птахів не буде і гусені!
Ластівка день починає, а соловей кінчає!


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Отруйні квіти у нас вдома!

Цікаві факти про екологію України